Logopedia este ramură a defectologiei care se ocupă cu studiul defectelor de vorbire și al metodelor de înlăturare și de prevenire ale acestora.
Mergem la logoped în cazul în care sesizăm că este ceva în neregulă cu limbajul copilului. Fără a avea cunoștințe de specialitate, părinții observă cu ușurință anumite probleme cum ar fi:
- pronunțarea incorectă sau omiterea unuia sau a mai multor sunete
- vorbirea nazală, fonfănită
- articularea defectuoasă a cuvintelor
- repetarea sau prelungirea unor sunete, silabe sau cuvinte
- apariția unor blocaje sau spasme la rostirea unor cuvinte
- vorbirea rapidă
- vorbirea lentă
- pierderea vocii
- vocabular foarte redus (4-5 cuvinte)
- dificultăți de scris și citit
- întârzieri în dezvoltatea vorbirii
Vârsta recomandată pentru a începe terapia este 4-5 ani, vârsta la care limbajul ar trebui să fie structurat și consolidat.
În cazul în care copilul are și alte probleme (deficiențe de auz, autism, sindrom Down etc.), care ar putea împiedica apariția sau dezvoltarea normală a limbajului, este indicat să se intervină de la o vârstă mai mică.
Durata unei ședințe este de 35-40 minute. Lucrând individual, copilul este foarte solicitat, obosește și nu mai dă randament.
Pentru ca intervenția logopedică să fie cât mai eficientă, se recomandă 2 vizite la logoped pe săptămână și exersarea zilnică acasă. Nu trebuie să se înțeleagă că, dacă se efectuează 2 ședințe pe săptămână, deficiența se corectează de 2 ori mai repede. Dacă nu se exersează acasă, rezultatele apar greu, rolul părintelui fiind foarte important în fixarea programului terapeutic indicat de către logoped.
Nu se poate vorbi despre o perioadă exactă în care se corectează un sunet. Aceasta depinde de mai mulți factori: vârsta copilului, gradul de implicare, nivelul de dezvoltare al auzului fonematic, mobilitatea aparatului fonoarticulator și, nu în ultimul rând, de tipul sunetului. Exemplu: « R » este sunetul care se obține cel mai greu, perioada variind de la câteva luni până la 1-2 ani.
O ședinta logopedică presupune implicarea copilului în diverse activități specifice vârstei, ce constă în repetarea unor silabe, cuvinte, propoziții, jocuri educative, asamblarea de puzzle-uri, rezolvarea unor fișe, alcătuirea de propoziții după imagini; activități distractive și captivante care fac ca vizita la logoped să nu fie resimțită negativ de către copil.
Dacă doriți să ne adresați întrebări despre procesul de înscriere sau serviciile noastre, o puteți face completând acest formular.